• Home Slideshow Header 1

De bank vraagt, jij vertelt

Op billboards vraagt een bekende bank om je verhaal. Vanuit het idee dat we allemaal verhalen bezitten. We bestaan door verhalen. Het verschaft ons een identiteit. In Engeland heet dit Life writing ofwel biografisch vertellen. In Engeland, maar ook in de VS is Life writing een trend: verhalen van gewone mensen optekenen en verspreiden via boek, internet of radio.

Populair is de Amerikaanse journalist Ira Glass. Hij brengt met zijn radioprogramma This American Life verhalen van gewone burgers. Iedereen kan zijn belevenissen insturen. Glass beoordeelt ze op hun ‘verhalenpotentie’. Bij geschiktheid verwerkt hij ze tot een radioverhaal. Waar let hij op? Glass selecteert de inzendingen op dramatisch effect: er moet iets op het spel staan. Ten tweede moet het anders lopen dan je had verwacht. Hij geeft een voorbeeld: je wilde de koningin een hand geven, maar zij gaf je een zoen. En ten derde, het verhaal moet een ervaring zijn die je op een andere manier naar de werkelijkheid doet kijken.

Hoe dramatisch is jouw leven? Onderzoek je levenslijn op ‘schokkende’ gebeurtenissen: wanneer en waar moest jij kiezen? Heeft je dit andere inzichten opgeleverd?

Zoek het uit op de training Storytelling (voor tekstprofessionals).