• Home Slideshow Header 1

Geen communicatiebudget? Verstuur een persbericht

Heb je geen of weinig communicatiebudget dan zijn persberichten een goede manier om je boodschap toch over te brengen. Beschik je wel over communicatiebudget dan zijn persberichten een mooie aanvulling op je andere communicatie-activiteiten.

Een persbericht is gratis en vrijblijvend. Zo kun je toch jouw nieuws verspreiden onder grote doelgroepen. Je komt ermee in de publiciteit, het vergroot je naamsbekendheid en het verbetert je concurrentiepositie.

Wat is een persbericht?
Een artikel dat je stuurt naar een journalist of de redactie van een persmedium. Het doel van het artikel is zoveel mogelijk mensen informeren over wat er gaande is in jouw bedrijf.

Wat voor informatie bevat een persbericht?
Een persbericht bevat informatie die nieuwswaarde heeft voor journalisten. Dat kan positief of negatief nieuws zijn. Van de aankondiging van een evenement, de introductie van een nieuw product of nieuwe bedrijfsactiviteit tot uitleg over ontslagen of brand in het bedrijf. Journalisten besteden alleen aandacht aan een persbericht als het feitelijk nieuws bevat dat voor hun lezers interessant is.

Wat zijn de voordelen van persberichten?
• Je bereikt veel mensen tegelijkertijd.
• Je bereikt snel jouw doelgroep.
• Lezers beschouwen een persbericht vaak als betrouwbaar (omdat het in de krant staat).
• Persberichten kosten niets; het is ‘free publicity’.

Wat zijn de nadelen van een persbericht?
• Je weet nooit zeker of je bericht geplaatst wordt.
• Je weet nooit zeker wanneer je bericht wordt geplaatst.
• Je persbericht wordt soms ingekort of veranderd.

Wanneer wordt je bericht geplaatst?
Als het nieuwswaarde bevat. De informatie in je persbericht moet:
• gaan over actuele zaken;
• belangrijk genoeg zijn;
• afwijken van doorsnee nieuws;
• interessant genoeg zijn voor de lezers van het medium;
• autoriteit hebben, afkomstig zijn van een belangrijke bron.

Wanneer verdwijnt je persbericht in de prullenbak?
Als het niet voldoet aan de bovengenoemde voorwaarden. En ook als:
• je persbericht slecht geschreven is;
• je persbericht slecht is opgebouwd, niet is opgebouwd als persbericht;
• je persbericht te commercieel of te wervend is geschreven;
• je bericht is geschreven vanuit het perspectief van jouw bedrijf en niet vanuit de interessewereld van de lezers.