• Home Slideshow Header 1

In vier stappen een prima kop voor een persbericht

Een goede kop is van cruciaal belang voor je persbericht. Journalisten die dagelijks veel persberichten langs zien komen, moeten snel kunnen besluiten welk bericht ze willen gebruiken en welke berichten in de prullenbak kunnen. Verspreid je je bericht via een elektronisch persbureau dan verschijnt de kop in een lijst. Journalisten en redacties gebruiken die lijst om berichten voor plaatsing te selecteren. Vage koppen vallen af. Ook voor Google is de kop het belangrijkste tekstelement. De woorden in de kop bepalen hoe je persbericht op internet gevonden wordt. In de volgende vier stappen leggen we je uit hoe je tot een goede kop komt.

1. Beantwoord de w-vragen en de h-vraag
Gebruik de w-vragen (wie , wat, waar, wanneer) en de hoe-vraag om je persbericht samen te vatten.

Over Wie gaat het persbericht?
Over de Koningin Wilhelminaschool aan de Röntgenstraat in Apeldoorn.

Wat is de aanleiding voor het persbericht?
De school viert haar 75-jarig bestaan.

Hoe viert de school dat?
Met een feestavond en een toneelvoorstelling voor alle leerlingen, ouders, juffen en meesters en oud-leerlingen.

Waar viert de school dat?
In theater en congrescentrum Orpheus aan de Soerenseweg 1 in Apeldoorn.

Wanneer viert de school dat?
Op zaterdag 19 september 2015.

2. Vat je bericht samen in een kernzin
Vat de antwoorden samen in een zin met de belangrijkste informatie. Soms is het ‘wie?’ het belangrijkst, soms het ‘wat?’ of het ‘waar?’
De Koningin Wilhelminaschool viert haar 75-jarig bestaan met een feestavond in Orpheus.

3. Vat de zin verder samen tot een korte kop
Schrap bijzinnen, bepalingen, voorzetsels, het woordje ‘van’ en vervoegingen van ‘zijn’ (is, zijn).
Koningin Wilhelminaschool viert 75-jarig bestaan
of 75 jaar Koningin Wilhelminaschool, feest in Orpheus

4. Controleer de kop
Controleer de kop en laat hem lezen door enkele anderen. Telegramstijl kan verwarring of dubbelzinnigheden veroorzaken:

  • ‘Avondwandeling over bedreigde planten’ of ‘Speurtocht naar bevers in kano’
  • Gebruik geen punt, vraagteken en vooral geen uitroepteken.
  • Plaats hoofdletters en kleine letters als in een gewone zin.
  • Zet de kop bij voorkeur in de tegenwoordige tijd.