• Home Slideshow Header 1

Met de dood bedreigd. Over een interview met Sunny Bergman

Het is stil in de zaal. Uit mijn ooghoek zie ik dat de zaal geboeid luistert naar Sunny Bergman. Verlaat en gehaast kwam ze een kwartier geleden binnen, samen met haar vader die haar had gereden. Mensen van de organisatie ontfermden zich over de oude heer Bergman. Razendsnel namen we de beelden door die Sunny wil laten zien op het marketingcommunicatiefestival Mixed Emotions Live. Nu ga ik met haar in gesprek over haar documentaires over seksualiteit, over beeldvorming en normalisatiedwang.

The Playboy Pussy
Terwijl ik mijn kaartjes met vragen nogmaals herschik, legt ze uit hoe ze te werk gaat. Ze is zelf deelnemer in haar documentaires en films. Er is interactie tussen de interviewer en geïnterviewden. Daarin gaat ze heel ver. In het eerste fragment zien we Sunny in de stoel van dr Matlock, een cosmetisch chirurg die gespecialiseerd is in vaginacorrecties. Sunny stelt vragen terwijl de dokter tussen haar benen kijkt om te inspecteren wat er zou moeten gebeuren om haar te laten te voldoen aan het schoonheidsideaal. Ik zie hoe de zaal vol ongeloof en afgrijzen reageert op de ingrepen die Matlock voorstelt. Dat blijken er heel wat te zijn. Voor de prijs van een mooie middenklasser is Sunny helemaal het vrouwtje. Niet goed maar voor dat geld heeft ze dan wel de Playboy Look.

‘Schaamlipcorrectie’ of ‘schaamlipmutilatie’
De zaal veert mooi mee op de onderwerpen die we bespreken en de beelden die Sunny laat zien. Er klinkt gelach bij de beelden uit Oeganda in de documentaire ‘The Sunny Side of Seks’. Vrolijke sekstantes laten daar in woord en gebaar aan jonge meisjes zien hoe ze met hun man van seks kunnen genieten. We hebben het uiteraard ook over taal. De vrouwen in Oeganda begrijpen echt niet waarom labia bij ons ‘schaamlippen’ heten. “What? There’s nothing to be ashamed about!” We vragen ons af waarom het schaamlipcorrectie is? Is het geen eufemisme voor schaamlipmutilatie?

Zo zwart als roet
De uitgelaten sfeer in de zaal slaat om als ze vertelt over ‘Zo zwart als roet’. Een documentaire die ze maakt naar aanleiding van de hoogoplopende emoties rond het pietendebat en waarin ze op zoek gaat naar (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Ze ontvangt de meest grove verwensingen en beledigingen via social media. Ze vertelt hoe heftig het eraan toeging toen ze werd gearresteerd toen ze de anti Zwarte Piet-demonstratie filmde bij de intocht van Sinterklaas. Na de uitzending van de documentaire op 2 december 2014 gaat het van kwaad tot erger. De beledigingen worden bedreigingen. Het is inmiddels doodstil in de zaal als ze vertelt over de envelop met verdacht poeder die ze ontving, haar angst en hoe ze uiteindelijk onder beveiliging met man en kinderen naar het buitenland vlucht om te wachten op het luwen van de extreme storm.

“’t Komt goed meneer”
Het applaus dat Sunny na de laatste vraag uit de zaal ontvangt, voelt goed. Warm en weldadig. Bij de napraat aan statafels steekt meneer Bergman op zijn gemak een jointje op terwijl Sunny een dansje maakt. Een van de jonge, hippe marcomprofessionals vraagt hem hoe hij die donkere dagen na Sinterklaas vorig jaar had ervaren. Meneer Bergman vertelt dat een beveiliger een hand op zijn knie had gelegd en hem gerust had gesteld met de woorden: “We zullen goed op uw meisje passen hoor. ‘t Komt goed, meneer.”