• Home Slideshow Header 1

Zo plaats je succesvolle persberichten in 10 stappen

Kranten, tijdschriften en websites worden overstelpt met nieuws waaruit ze moeten kiezen. Veel persberichten worden dan ook niet geplaatst. Dat is geen reden om er niet aan te beginnen. Lukt het je om geplaatst te worden dan bereik je een groot publiek en genereer je veel publiciteit voor je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuws wel geplaatst wordt? Het begint met een goede organisatie en planning.

1. Maak een planning of een retroplanning
Timing is belangrijk bij het versturen van persberichten. In je planning zet je de stappen die je gaat uitvoeren stap voor stap op datum. Zet je eerste stap, samenstellen van een medialijst, bovenaan in je planning. Je kunt ook achteraan beginnen door je laatste activiteit, bijvoorbeeld een bedankje, bovenaan te zetten in je retroplanning. Net wat je handig vindt.

2. Stel een medialijst samen
Google de e-mailadressen van redacties van media en journalisten die voor jouw organisatie interessant kunnen zijn en maak er een lijst van.
• Deel je medialijst in in lokale, regionale en landelijke en media.
• Deel ze vervolgens in in: dagblad, tijdschrift, televisie, radio en internet.
• Maak je lijst zo specifiek mogelijk. Stuur je persbericht bijvoorbeeld niet zomaar naar ‘de Vara’, maar naar de redactie van Vroege Vogels. Stuur je persbericht niet zomaar naar ‘De Stentor’, maar naar de journalist of redactie van een rubriek of bijlage die past bij jouw nieuws.

3. Bepaal welke media je gaat aanschrijven
Bepaal welke media waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het nieuws dat jij nu hebt. Regionale en lokale media plaatsen eerder berichten dan landelijke. Ze worden bovendien goed gelezen, bekeken, beluisterd of bezocht. Vooral lokale media zoals huis-aan-huisbladen zullen je bericht snel plaatsen.
De feestelijke introductie van de grootste Giga Rollercoaster Python van Europa in de Efteling zal de voorpagina van de Telegraaf wellicht halen. De feestelijke ingebruikstelling van de leukste draaimolen voor kleuters in het plaatselijke kinderparadijs redt dat zeker niet, maar het lokale huis-aan-huisblad is vast blij met een leuk bericht en een vrolijke foto van lachende kleutertjes.

4. Schrijf je persbericht
Schrijf je persbericht als het nodig is in twee varianten. Een kort en krachtig bericht voor de landelijke media, verwijs eventueel naar je website voor meer informatie. Het lokale of regionale persbericht mag wat langer. Vuistregel: niet langer dan een A4.

5. E-mail je persbericht naar landelijke media
Mail je persbericht zo gericht mogelijk. Bij voorkeur naar een contactpersoon die je zelf kent of bij wie je geïntroduceerd bent. Heb je geen contactpersoon, mail het dan naar de eindredacteur of de chef van een bepaalde redactie.
NB. Gebruik de bcc-adresregel voor je e-mailadressen. Zo ziet de ontvanger niet dat je je persbericht ook naar anderen hebt gestuurd.

6. Leg persoonlijk contact met regionale en lokale media
Persberichten versturen is ook netwerken. Bel daarom je persoonlijke contacten in de redacties van regionale en lokale media voor je je persbericht verstuurt. Leg uit wat je gaat doen. Misschien valt er een doel van je contactpersoon aan te koppelen, bijvoorbeeld een gezamenlijke voordeelactie op entree, een abonnement voor de lezers of een prijsvraag.

7. Houd de media op de hoogte
Verstuur je persbericht ruim op tijd. Als je een evenement aankondigt, kun je het ook in stapjes doen. Je begint bijvoorbeeld een maand van tevoren met een korte aankondiging. Vervolgens houd je de media op de hoogte: de burgermeester doet de opening, bekende zangeres treedt op etc. 
Pas op dat je redacties niet spamt. Je moet wel nieuwswaardige informatie hebben.

8. Maak eventueel een belrondje
Wordt je bericht niet of weinig gepubliceerd dan kun je er een belrondje aan wagen, vooral bij de regionale of lokale media. Het kan je ten slotte veel publiciteit opleveren. Wellicht wordt je bericht alsnog geplaatst of je hoort waarom het niet geplaatst wordt.

9. Organiseer extra aandacht vlak voor je activiteit of evenement
Haal in de laatste dagen voor je activiteit alles uit de kast om publiciteit te genereren. Bijvoorbeeld via een social media-actie of publiciteitsstunt die je weer aankondigt met een kort persbericht.

10. Organiseer eventueel publiciteit na je activiteit
Wellicht is je activiteit bezocht door journalisten van de media die je hebt aangeschreven en schrijven ze er een positief (of negatief!) stuk over. Is dat niet zo dan kun je overwegen om nog een persberichtje te sturen. Doe het wel snel en alleen als je nieuws te melden hebt.

Bedankje
Ten slotte, nog een puntje relatiebeheer. Vergeet niet de media die je free publicity hebben bezorgd te bedanken met een mailtje of een telefoontje.

Lees ook ‘In vier stappen een prima kop voor je persbericht‘ en ‘Geen communicatiebudget? Verstuur een persbericht‘.